Tuesday, October 27, 2015

Temujanji pertama.

Hari itu seperti dijanji,dia sampai tepat pada masa di Dataran K6,UPM.Proton Saga coklat lembut walaupun kereta lama,tapi segala bahagian masih elok berfungsi,dia memang orang yang cermat.Sama seperti ibunya.
Aku sudah siap,ku oles sedikit solekan di muka.Dalam hati berdebar.Macam mana kalau dia bukan yang seperti diharapkan?Bukan seperti ditelefon.Ah!Persetankan!Lama dah aku minat dia ni.Dari tingktan 2 bak ang!Tapi masa itu aku junior,pakai spek besar.Dia plak senior kelas budak pandai-pandai..elok plak "girlfriend " dia sebelah dorm aku.
Sandal Vincci tumit tinggi aku sarung,nak bagi ilusi sedikit tinggi dan sedikit ayu.Orang yang pakai kasut tumit tinggi aje yang faham perasaan berjalan dengan kasut tumit tinggi.Aku tak tipu,dia macam ada satu magik,dia beri kau rasa kaulah perempuan paling cun,walaupun kau mungkin tak secun Fazura,tak percaya?Cubalah sendiri!
Cermin di tepi dinding pejabat kolej ku intai buat kali terakhir,"Lawa jugak aku ni" Dia senyum,keluar dari kereta,pintu kereta belah penumpang dia buka.Hati aku dah berbunga,gilalah romantik, bukakkan pintu kereta!Salam diberi,kereta mula meluncur keluar dari pagar UPM.
Dalam hati aku terus berdebar,dia yang tadi senyum,kini diam seribu bahasa.Nampaknya macam biasa,aku yang kena bukak cerita.Maka keluarlah ayat-ayat biasa temujanji pertama.Tak payahlah aku cerita.Kami ke Alamanda,tempat dating budak-budak UPM yang ada duit lebih sikit,yang tak ada pergi The Mines aje.Kami setuju untuk makan di medan selera.Biasalah,nak elak dari rase janggal bila nak membayar.Makanan dibeli dan kami duduk dimeja yang kosong,hari itu aku pun pelik kenapa Alamanda seperti kosong.Dia senyap lagi,malunya mengalahkan aku pulak.Bicara kubuka semula,dah lama baru rancak ku dengar dia bercerita.Begini rupanya dia,dalam telefon tidak pula pemalu begini.Ada rupanya lelaki begini.
Selesai makan aku katakan padanya,bekalan mee segera aku habis,aku masa itu hantu Mee Ruzki Perisa Tom Yam,penangan Aini rakan sebilik.Kami terus menuju pasaraya berdekatan,tak ada Mee Ruzki aku.Aku senyum,tak apalah..Tak ada rezeki.Si dia bantah,katanya,jom kita cari dekat Cyberjaya.Satu-satu kedai runcit kami pergi.Tak ada.Maka hari itu temujanji pertama kami berakhir dengan misi mencari Mee Ruzki.Lucu,tapi benar,kesungguhan itu agak menawan hati ku.Mee Ruzki tak dapat,tapi hati ku memang dia dah dapat.

No comments: